میوه دلمان،حسین جان میوه دلمان،حسین جان ، تا این لحظه: 10 سال و 9 ماه و 25 روز سن داره

دردانه عزیزمان نذر دردانه فاطمه (س)

گره

1391/7/28 1:01
402 بازدید
اشتراک گذاری

معرفی برنامه گره؛
سبک زندگی انقلاب کدام است؟

گره یک مواجهه ی انتقادی با تمدن غرب است. گره یک مرگ بر آمریکای عملی است. گره یک سوال جدی بی تعارف است: انقلاب من کو؟ این حرف ها را قبلا همه زده اند اما از امروز این مطالبه پررنگ تر می شود.

سبک زندگی یکی از نکاتی است که مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی به آن پرداختند. و تا اندازه ای آن را تبیین نمودند. شیوه درست زندگی کردن.

گره؛عنوان یک برنامه تلویزیونی بود که برای مدتی از شبکه سه سیما پخش شد. اما پخش آن در آبان ماه 1390 متوقف گردید.

دست اندر کاران گره خود را در سطح برنامه تلویزیونی محدود نکردند. و با نوشتن وبلاگی با همین نام فعالیت خود را در فضای مجازی ادامه می دهند.

http://gereh3.blogfa.com/

تلاش "گره" نقد سبک زندگی کنونی و یافتن سبکی سازگار با فرهنگ اسلامی – ایرانی است.

میلاد دخانچی برنامه گره را این گونه معرفی می کند: «گره یک برنامه ی تلوزیونی نیست، گره یک دغدغه است، گره یک آرمان است، گره یک مواجهه ی انتقادی با وضع موجود است، گره سوال های سخت نسل جدید از نسل قدیم است، گره ارمغان متفاوت فکر کردن و متفاوت خلق کردن است. گره یک تحول خواهی با اصالت است. گره وضعیت قابل تغییر است. گره اصل از خود شروع کردن و از خود تغییر را ایجاد کردن است. گره یک مواجهه ی انتقادی با تمدن غرب است. گره یک مرگ بر آمریکای عملی است. گره یک سوال جدی بی تعارف است: انقلاب من کو؟ این حرف ها را قبلا همه زده اند اما از امروز این مطالبه پررنگ تر می شود.

 اما چه باید کرد؟ باید از کجا شروع کنیم؟

سه مفهوم ایرانی بودن، فضای غرب و زندگی غربی داشتن و یک عقلانیتی به نام اسلام در سبک زندگی ما به همدیگر گره خورده اند و واقعیتش این است که ما نه این هستیم و نه آن هستیم و دنبال این هستیم که بفهمیم که کدام هستیم و اگر قرار باشد این گره باز بشود، در وهله ی اول باید نسبت خودمان را با این مفاهیم مشخص کنیم.ما باید نسبت خودمان را با مدرنیته و غرب مشخص کنیم. نسبت خودمان را با مفهومی به نام ایران و ایرانی بودن مشخص کنیم. و در مرحله ی آخر یک نسبت دقیق و مشخص با اسلامی زندگی کردن و مسلمان وار بودن در فضای مدرن مشخص کنیم. وقتی صحبت از نسبت با غرب می شود برخی به این اشاره می کنند که چرا شما این قدر با رویکرد انتقادی به غرب نگاه می کنید؟ در جواب باید بگویم که غرب فقط شورای امنیت و اسراییل و جنگ در عراق و افغانستان نیست، غرب یک مفهوم است. غرب یک غایت است، غرب یک عقلانیت است، غرب یک نوع بودن است، یک سبک زندگی است و یک نوع نگاه به انسان، نوع نگاهی که چون یک جور خاصی به انسان نگاه می کند و نمی تواند کامل به انسان نگاه کند، هرچیزی که از جنس پیشرفت و تکنولوژی به ما می دهد اول خوب است اما بعد یک جای کار می لنگد.»

(أین عمار به همه مخاطبان خود خواندن و سرزدن به وبلاگ گره و دانلود مطالب آن را توصیه می کند.)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

♥ مامان آینده ♥
28 مهر 91 12:11
سلام به آسمونی عزیز...

خوبی؟!

ممنونم که اومدی و ممنون بابت نظرت.

انشالله فرزندان سالم و صالحی نصیبت بشه...


سلام عزیزم قربون شما،شکر.. قابلی نداشت عزیزم.. ممنون از دعای قشنگت...به همچنین شما...
ما (من و گاهی بابا)
30 مهر 91 23:38
امیدوارم کارشون مستدام باشه و گرنه کار مقطعی خیلی جواب نمیده .
ممنون از معرفیت


منم امیدوارم..خدا کمکشون کنه..
مامان طهورا عسلی
1 آبان 91 0:09
سلام وبلاگتون رو خوندم . خوشم اومد. خدا قوت . با اجازه لینکتون کردم. به ما هم سری بزنید. خوشحال میشیمteyhoor. niniweblog.com


سلام خوش اومدین..مایه ی افتخاره..حتما انشاالله..